Sunday, April 5, 2009

Cara Guna Ketuhar MikroGelombang

Kalau anda membenarkan anaka menggunakan ketuhar mikrogelombang, pastikan mereka diajar cara penggunaan yang betul dan selamat. Baca manual'buku panduan dan pastikan anda menunjukkan cara penggunaan yang betul.
Berikut adalah perkara asas yang perlu diikut.

1. Pastikan bahagian dalam ketuhar sentiasa bersih. Sisa-sia makanan boleh menyerap tenaga dari gelombang dan menyebabkan kerangka ketuhar tidak tahan lama dan berkarat.

2. Jangan letakkan logam dalam ketuhar. Sudu, garfu, pisau atau periuk tidak boleh diletakkan dalam jetuhar. Kalau diletakkan, akan terdapat percikan api dalamm ketuhar. Gunakan bekas yang tahan mikrowave, biasanya dibuat dari plastik tahan panas.

3. Jangan sekali-kali pasang mikrowave kalau isinya kosong. Kalau ingin mencuba, pastikan diletakkan segelas air supaya air tersebut akan menyerap gelombang.

4. Selepas memasak makanan, jangan buka terus pintu ketuhar. Biarkan hingga sepuluh saat. Ini untuk mengelakkan kulit dari melecur terkena wap panas.

5. Jangan masak dalam bekas tertutup. Misalnya, kalau ingin memasak telur, pecahkan dulu kulitnya dan letakkan isi telur dalam bekas yang lain. Kalau diletakkan telur tanpa dipecahkan, ia pasti akan meletup dan pintu ketuhar mungkin akan terbuka atau pecah kerana letupan tersebut.

6. Kalau terdapat api pada alat pemancar gelombang, lekas-lekas tutup suis pada plag.

No comments: